Mernis

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının tüm nüfus olay (doğum, evlenme, boşanma, ölüm, vb.) bilgilerinin ve bu bilgiler üzerinde gerçekleşen değişikliklerin elektronik ortamda yönetilmesi için geliştirilmiş, temelleri 1970’li yıllarda atılan, Türkiye’nin ilk e-Devlet projesidir.

 

Üstlenilen Hizmetler

Türkiye’deki diğer e-Devlet projelerinin temel direği olan MERNİS için, 2000 yılından bu yana hizmet sağlanmaktadır. Bu çerçevede şu ana kadar üç aşamada üstlenilen ve başarıyla tamamlanan hizmetler aşağıdaki gibi özetlenebilir.

MERNİS I. Aşama Yaygınlaştırma Projesi

2000 yılında İlçe Nüfus Müdürlüklerinde kullanılmak üzere dağıtık mimaride hazırlanmış modüllerin tüm ilçelere yaygınlaştırılması, kayıtlı tüm vatandaşlara T.C. Kimlik Kartı numaralarının verilmesi, kurulum, işletim, eğitim ve çağrı merkezi hizmetlerinin verilmesi, Genel Müdürlükte kullanılacak merkezi veri ambarının oluşturulması.

MERNİS II. Aşama Yaygınlaştırma Projesi

2002 yılında dağıtık mimaride birbirlerinden bağımsız çalışan İlçe Nüfus Müdürlüğü modüllerinin, merkezi veri tabanına bağlı olarak çevrimiçi çalışacak şekilde değiştirilmesi ve buna bağlı Genel Müdürlük ve tüm İlçe Nüfus Müdürlüklerinde gerekli yaygınlaştırma çalışmalarının gerçekleştirilmesi.

MERNİS Merkezi Yazılım Projesi

2007 yılında dağıtık ve istemci - sunucu mimaride çalışan MERNİS uygulama yazılımlarının, merkezi ve web tabanlı bir mimaride yeniden geliştirilmesi, tüm İlçe Nüfus Müdürlüğü ve merkezi veri tabanlarından veri aktarım çalışmalarının gerçekleştirilmesi ve sistemin devreye alınması.

 

Projenin Faydaları

MERNİS Projesi; vatandaşı, ilçe nüfus müdürlüklerini, kamu kurum ve kuruluşlarını kapsayacak şekilde toplumsal dönüşüme büyük katkılar sağlamıştır. Bunlardan birkaçı aşağıdaki gibi özetlenebilir.

  • Nüfus kayıtlarının bilgisayar ortamında merkezi bir yapıda tutulmaya başlanması ile tutarlı, yüksek kalitede veri elde edilmesi sağlanmıştır,
  • Nüfus ve yerleşim yeri istatistiklerinin hızlı ve doğru olarak oluşturulabilmesi ve değerlendirilebilmesine imkân sağlanmıştır,
  • Güncel adres bilgilerinin tek merkezden anlık olarak takip edilmesi ile sokağa çıkma yasağı uygulamasının sona ermesi sağlanmıştır,
  • Noter, tapu ve banka işlemlerinde sahtecilik ortadan kalkmıştır. Banka ve noterler, MERNİS veri tabanına erişerek kişilerin kayıtlarının doğruluğunu tespit edebilmektedirler,
  • Sağlık politikaları, (bölgelere göre hastane ve sağlık ocağı ihtiyaçları) MERNİS veri tabanındaki gerçek bilgiler ışığında planlanabilmektedir.
  • Bu kazançların yanı sıra;
  • Nüfusa kayıtlı oldukları ilçeden farklı bir ilçede ikamet eden vatandaşların, İşlem yaptırmak için kayıtlı oldukları ilçeye gitmek için harcadıkları zaman ve maliyetten,
  • Farklı ilçeleri ilgilendiren işlemlerde gerekli bilgilerin yazışma ve faks ile gönderilmesinden kaynaklanan zaman ve iletişim maliyetlerinden,
  • T.C. Kimlik Numarası verilmesi ile vatandaşlara ait tüm işlemlerin bu numara üzerinden takip edilmesi ve isim benzerliklerinden kaynaklanan hatalardan oluşan zaman ve maliyetten,

tasarruf sağlanmıştır.